Sökresultat för Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet...
Rensa filter?
Vad händer i mötet mellan lärare, elev och ämne på historielektionerna? Denna studies huvudsyfte är att utforska hur historieämnet konstitueras av lärare och elever i en niondeklass under deras arbete med ett ämnesområde – i det här fallet första världskrigets och mellankrigstidens historia. Närmare bestämt…
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: historia Läromedel: samhällsorienterande ämnen och humaniora
Historieämnet har en viktig roll att spela i vår mångkulturella och globaliserade samtid och kan bidra till att ge elever möjlighet att utveckla sin interkulturella kompetens. Det är utgångspunkten för avhandlingen.
Men vad innebär det interkulturella uppdraget för historieläraren och hur kan en sådan interkulturell…
Kategorier: Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
I denna ämnesdidaktiska studie står gymnasieämnet samhällskunskap i fokus.Samhällskunskap är ett skolämne som saknar en central akademisk disciplin och som innehåller både ett kunskaps- och ett fostransuppdrag. I undersökningen intervuas sex lärare om ett givet kunskapsområde, globalisering. Det som beskrivs och tolkas…
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: historia Läromedel: samhällsorienterande ämnen och humaniora
Beskrivningen av planeringsuppdraget i ett målstyrt system handlar ofta om hur uppdraget är tänkt att utföras och mer sällan om hur uppdraget genomförs i praktiken. Med tanke på att det är lärare och elever som i sista hand beslutar om hur undervisningen och bedömningen ska utformas så är det praktiska genomförandet…
Vad kommer på provet? Elever ställer ofta denna fråga, och den är viktig eftersom forskning visar att examinationer styr elevernas inlärning. Dock har tidigare forskning inte haft så många svar på denna fråga. I denna undersökning studeras gymnasielärares provpraxis i samhällskunskap, med särskilt fokus på vilka…
Forskning visar att pojkar från gymnasieskolans yrkesprogram har lägre demokratikunskaper, uttrycker ett svagare samhällsengagemang och har de mest negativa bedömningarna av sitt klassrumsklimat jämfört med elever från andra program.I denna studie genomfördes deliberativt arrangerad undervisning i ämnet samhällskunskap…
Kategorier: Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
Varje dag gör lärare en rad didaktiska val i sin yrkesutövning. Det kan handla om vilka mål och vilket ämnesinnehåll som väljs för undervisningen. Det kan även handla om hur ett ämnesinnehåll ska gestaltas i en viss undervisningssituation med en specifik elevgrupp. Frågan är mot vilken, eller vilka grundvalar dessa…
Kategorier: Ämnesområden inom filosofi Filosofi Filosofi och religion Filosofi: logik Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Att utveckla det kritiska tänkandet hos de studerande är ett centralt mål i hela det svenska utbildningssystemet. I argumentationen för kritiskt tänkande som utbildningsmål är demokratiargumentet det som främst betonas. Kritiskt tänkande medborgare beskrivs exempelvis som en förutsättning för demokratins utveckling och…
Denna studie handlar om den del av bedömningsprocessen som innebär att lärare ger återkoppling till elev. Formativ återkoppling har visat sig vara ett kraftfullt verktyg för att stödja elevers lärande men tidigare forskning visar att den inte är så vanlig i skolan. De frågor som behandlas i denna studie är: Vilken…
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: historia Läromedel: samhällsorienterande ämnen och humaniora
Vad väljer historielärare att undervisa om, vilka metoder används och varför gör lärarna de val de gör?
I denna studie intervjuas fem erfarna högstadielärare i två olika skolkontexter. Lärarnas tal om vilka mål, vilket innehåll och vilka metoder som har varit mest centrala under deras senast genomförda…
Lärares friutrymme har tidigare studerats ur ett organisationsperspektiv, men hur framträder lärares ämnesundervisning inom ramen för detta friutrymme? I denna ämnesdidaktiska studie förstås lärare som frontlinjebyråkrater och studien visar hur erfarna samhällskunskapslärare kan tolka och anpassa sin undervisning i…
I denna licentiatuppgsats undersöks specifikt de dilemman samhällskunskapslärare kan uppleva i samband med examination och betygsättning. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med sju samhällskunskapslärare på gymnasiet. Lärarnas betygsunderlag i kursen Samhällskunskap A undersöks också. Studiens resultat…
Fokus för den här ämnesdidaktiska studien är innehållet i EU-undervisning på högstadiet.Val av ämnesinnehåll har betydelse för hur ett kunskapsområde framställs och vilken kunskap elever utvecklar om kunskapsområdet. Innehåll kan vara olika väl utformat för att utveckla kompetenser för politiskt deltagande. Hur ser…