Bläddra
Sökresultat för Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet... Rensa filter?

av:Hans Olofsson

Kategorier: Historia Historia och arkeologi Historia: teori och metod
Vad händer i mötet mellan lärare, elev och ämne på historielektionerna? Denna studies huvudsyfte är att utforska hur historieämnet konstitueras av lärare och elever i en niondeklass under deras arbete med ett ämnesområde – i det här fallet första världskrigets och mellankrigstidens historia. Närmare bestämt…
Köp här

Isbn: 9789170633621

Utgivningsår:20110527

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Maria Johansson

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: historia Läromedel: samhällsorienterande ämnen och humaniora
Historieämnet har en viktig roll att spela i vår mångkulturella och globaliserade samtid och kan bidra till att ge elever möjlighet att utveckla sin interkulturella kompetens. Det är utgångspunkten för avhandlingen. Men vad innebär det interkulturella uppdraget för historieläraren och hur kan en sådan interkulturell…
Köp här

Isbn: 9789170634185

Utgivningsår:20120412

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Johan Sandahl

Kategorier: Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
I denna ämnesdidaktiska studie står gymnasieämnet samhällskunskap i fokus.Samhällskunskap är ett skolämne som saknar en central akademisk disciplin och som innehåller både ett kunskaps- och ett fostransuppdrag. I undersökningen intervuas sex lärare om ett givet kunskapsområde, globalisering. Det som beskrivs och tolkas…
Köp här

Isbn: 9789170633669

Utgivningsår:20110621

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Katarina Schiöler

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: historia Läromedel: samhällsorienterande ämnen och humaniora
Beskrivningen av planeringsuppdraget i ett målstyrt system handlar ofta om hur uppdraget är tänkt att utföras och mer sällan om hur uppdraget genomförs i praktiken. Med tanke på att det är lärare och elever som i sista hand beslutar om hur undervisningen och bedömningen ska utformas så är det praktiska genomförandet…
Köp här

Isbn: 9789170634161

Utgivningsår:20120407

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Tobias Jansson

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Vad kommer på provet? Elever ställer ofta denna fråga, och den är viktig eftersom forskning visar att examinationer styr elevernas inlärning. Dock har tidigare forskning inte haft så många svar på denna fråga. I denna undersökning studeras gymnasielärares provpraxis i samhällskunskap, med särskilt fokus på vilka…
Köp här

Isbn: 9789170633348

Utgivningsår:20110309

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Åsa Forsberg

Kategorier: Gymnasieskolan Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor
Forskning visar att pojkar från gymnasieskolans yrkesprogram har lägre demokratikunskaper, uttrycker ett svagare samhällsengagemang och har de mest negativa bedömningarna av sitt klassrumsklimat jämfört med elever från andra program.I denna studie genomfördes deliberativt arrangerad undervisning i ämnet samhällskunskap…
Köp här

Isbn: 9789170633386

Utgivningsår:20110223

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Mikael Berg

Kategorier: Lärare Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Utbildning: administration och organisation
Varje dag gör lärare en rad didaktiska val i sin yrkesutövning. Det kan handla om vilka mål och vilket ämnesinnehåll som väljs för undervisningen. Det kan även handla om hur ett ämnesinnehåll ska gestaltas i en viss undervisningssituation med en specifik elevgrupp. Frågan är mot vilken, eller vilka grundvalar dessa…
Köp här

Isbn: 9789170633287

Utgivningsår:20101220

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Kristoffer Larsson

Kategorier: Ämnesområden inom filosofi Filosofi Filosofi och religion Filosofi: logik Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Att utveckla det kritiska tänkandet hos de studerande är ett centralt mål i hela det svenska utbildningssystemet. I argumentationen för kritiskt tänkande som utbildningsmål är demokratiargumentet det som främst betonas. Kritiskt tänkande medborgare beskrivs exempelvis som en förutsättning för demokratins utveckling och…
Köp här

Isbn: 9789170633393

Utgivningsår:20110225

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Agneta Grönlund

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Denna studie handlar om den del av bedömningsprocessen som innebär att lärare ger återkoppling till elev. Formativ återkoppling har visat sig vara ett kraftfullt verktyg för att stödja elevers lärande men tidigare forskning visar att den inte är så vanlig i skolan. De frågor som behandlas i denna studie är: Vilken…
Köp här

Isbn: 9789170633423

Utgivningsår:20110304

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Jessica Jarhall

Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Läromedel Läromedel: historia Läromedel: samhällsorienterande ämnen och humaniora
Vad väljer historielärare att undervisa om, vilka metoder används och varför gör lärarna de val de gör? I denna studie intervjuas fem erfarna högstadielärare i två olika skolkontexter. Lärarnas tal om vilka mål, vilket innehåll och vilka metoder som har varit mest centrala under deras senast genomförda…
Köp här

Isbn: 9789170634154

Utgivningsår:20120404

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Anna Karlefjärd

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Lärares friutrymme har tidigare studerats ur ett organisationsperspektiv, men hur framträder lärares ämnesundervisning inom ramen för detta friutrymme? I denna ämnesdidaktiska studie förstås lärare som frontlinjebyråkrater och studien visar hur erfarna samhällskunskapslärare kan tolka och anpassa sin undervisning i…
Köp här

Isbn: 9789170633447

Utgivningsår:20110302

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Annika Karlsson

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
I denna licentiatuppgsats undersöks specifikt de dilemman samhällskunskapslärare kan uppleva i samband med examination och betygsättning. Undersökningen baseras på kvalitativa intervjuer med sju samhällskunskapslärare på gymnasiet. Lärarnas betygsunderlag i kursen Samhällskunskap A undersöks också. Studiens resultat…
Köp här

Isbn: 9789170633454

Utgivningsår:20110308

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC

av:Peter Wall

Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap
Fokus för den här ämnesdidaktiska studien är innehållet i EU-undervisning på högstadiet.Val av ämnesinnehåll har betydelse för hur ett kunskapsområde framställs och vilken kunskap elever utvecklar om kunskapsområdet. Innehåll kan vara olika väl utformat för att utveckla kompetenser för politiskt deltagande. Hur ser…
Köp här

Isbn: 9789170633461

Utgivningsår:20110323

Utgivare: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Mediatyp: BC